زلال حکمت | ||
|
بررسی مبانی قرآنی لعن بر دشمنان اهل بیت ................................. ان الذین یؤذون الله و رسوله لعنهم الله فی الدنیا و الاخرة و اعد لهم عذابا مهینا * والذین یؤذون المؤمنین و المؤمنات بغیر ما اکتسبوا فقد اختملوا بهتانا و اثما مبینا * آنها که خدا و پیامبرش را آزار می دهند ، خداوند آنها را از رحمت خود در دنیا و آخرت دور ساخته و برای آنها عذابی خوار کننده آماده کرده است * و آنان که مردان و زنان مؤمن را در برابر گناهی که مرتکب نشده اند آزار می دهند، بار بهتان و گناه آشکاری را به دوش می کشند.(احزاب 57 و 58) ........................ اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک اللهم العن العصابة التی جاهدت الحسین و شایعت و بایعت و تابعت علی قتله اللهم العنهم جمیعا (از : زیارت عاشورا) ....................... اشاره تبری یعنی بیزاری جستن از دشمنان خدا، پیامبر(ص) و اهل بیت (ع) یکی از مهم ترین فروع دین و لعن بر آنها از بارزترین مصادیق این آموزه در تفکر شیعی است. امروز این مفهوم سرنوشت ساز متأسفانه مورد هجوم سوالات وشبهات مغرضانه ی دشمنان آگاه و دوستان ناآگاه قرار گرفته است. این مقاله در صدد بازشناسی مبانی قرآنی لعن بر دشمنان اهل بیت (ع) می باشد. آشنایی با مفهوم لغوی و اصطلاحی واژه ی (لعن) لعن در اصل به معنای طرد و دور ساختن آمیخته با خشم و غضب است (ر.ک: مفردات راغب ص 471 و نیز مختار الصحاح ص 424) پس لعن از ناحیه ی خدا یعنی دور ساختن کسی از رحمت خودش و از تمام برکات و مواهبی که از ناحیه ی او به بندگان می رسد (ر.ک : المیزان ج 16 ص 508 و نیز تفسیر نمونه ج1 ص 552) راغب در مفردات لعن را در دنیا سلب رحمت و توفیق الهی و در آخرت عقوبت می داند (ر.ک: مفردات راغب ص 471) لعن در قرآن خداوند در آیات متعددی از قرآن افراد و گروه هایی را مورد لعن قرار داده و از رحمت خود دور ساخته است. همچنین در آیاتی مانند آیه ی 161 سوره ی بقره جواز این که مردم نیز این افراد و گروه ها را لعنت کنند صادر شده است : (...اولئک علیهم لعنة الله و الملائکة و الناس اجمعین). برخی از این افراد و گروه های لعنت شده در قرآن عبارتند از: 1)کافران : احزاب 64 ؛ بقره 88 و 89 و 161 ؛ توبه 68 ؛ آل عمران 86 و 87 2)آزار دهندگان نسبت به خدا ، پیامبر (ص) و اهل ایمان: احزاب 57 و 58 3)جهنمیان : احزاب 68 ؛ اعراف 38 4) منافقان : احزاب 61 ؛ توبه 68 ؛ محمد 23 ؛ فتح 6 5)اصحاب سبت :نساء 47 6)پیمان شکنان : مائده 13 ؛ رعد 25 7) مرتکب قتل عمد : نساء 93 8)شیطان : نساء117 و 118 ؛ حجر 35 ؛ ص78 9) تهمت زنندگان به زنان پاکدامن : نور 23 10)ستمکاران : آل عمران 86 و 87 ؛بقره 161 ؛ اعراف 44 ؛ هود 18 ؛ غافر 52 11) دروغگویان : آل عمران 61 ؛ نور 7 12) قوم عاد : هود 60 13) پیروان فرعون قصص 42 ؛ هود 91 و 92 14) و ...... از آیات 57 و 58 سوره ی احزاب که در ابتدای مقاله آمده اند در می یابیم که آنها که خدا و پیامبر (ص) و مردان و زنان مؤمن را آزار می دهند؛ مورد لعن خدا قرار می گیرند. تقدم (لعن ) بر (عذاب مهین) نشانگر آن است که لعن و طرد از رحمت؛ آن هم از سوی خدا که رحمتش گسترده و بی پایان است، بدترین نوع عذاب است.آیا اهل بیت پیامبر (ع) به طور عام و حضرت زهرا(س) به طور خاص مصداق اتم و اکمل (اهل ایمان) و بلکه برترین مؤمنان نیستند؟ آیا نباید بر اساس این آیه آنها که حضرت زهرا(س) را_به شهادت منابع اهل سنت_ اذیت کردند؛ لعنت کرد؟ ( برای آگاهی بیشتر از منابع اهل سنت که ماجرای احراق بیت حضرت زهرا"س" را ذکر کرده اند ر.ک :احراق بیت فاطمه "س" در منابع اهل سنت؛ علی لباف؛ نشر منیرآیا پیامبر(ص) نفرمود: " فاطمه پاره ی تن من است؛ هر کس وی را بیازارد مرا آزرده است"؟(ر.ک: صحیح بخاری؛ جزء 5 ؛ ص 26 ). نکته ی حائز اهمیت در آیات 57 و 58 سوره ی احزاب این که آیه ی قبل از این دو آیه؛" آیه ی صلوات" است : (ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین امنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما),پس در این آیات (سلام) و (لعن) با یکدیگر همراه شده اند ، شبیه آنچه در زیارت عاشورا آمده است! آثار و نتایج لعن بر دشمنان اهل بیت(ع) بیزاری جستن از دشمنان خدا و پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) و لعنت کردن آنها نتایج و آثار پربرکتی را دارد که فهرست وار به آنها اشاره می نماییم:
1) مطرود و منفور شدن دشمن در جامعه
2) بستن باب تأثیرگذاری دشمن بر مردم 3) آشکار شدن ماهیت دشمن 4) جلو گیری از تقلید ؛ تشبه و هضم شدن در فرهنگ دشمن 5) حفظ مرز حق و باطل 6) جلوگیری از نهادینه شدن فساد و فسادگران 7) جلوگیری از بی پروایی مفسدین ................................................................................................................ منابع : 1) قرآن کریم 2)تفسیر المیزان؛ علامه طباطبایی؛(ترجمه ی محمد بلقر موسوی همدانی) ؛ قم ؛ دفتر انتشارات اسلامی؛1383 3)تفسیر نمونه؛ ناصر مکارم شیرازی و ...؛ تهران ؛ دارالکتب الاسلامیه؛ 1370 4)مفردات الالفاظ القرآن؛ راغب اصفهانی ؛ بیروت؛ دار الکتب العربی ؛ بی تا 5)مختار الصحاح؛ محمد ابی بکر؛ (تحقیق : محمود خاطر) ؛ بیروت ؛ دار الفکر ؛ 1442 6)احراق بیت فاطمه در منابع اهل سنت ؛علی لباف ؛ نشر منیر ؛ تهران ؛ 1385
نظرات شما عزیزان:
سلام به روزیم
یاحسیـــــــــــــــن
سلام علیکم
تا حالا به ارتباط زیارت عاشورا و ایات قران از این حیث که در پست هست توجه نکرده بودم.....ممنونم....جالب بود برام مقاله رو خودتون نوشتید؟؟ پاسخ:سلام ممنون از حضور و توجه شما.بله خودم نوشتم .موفق باشید...یا علی [ سه شنبه 19 دی 1391
] [ 22:10 ] [ محمدحسین تقوایی ] |
فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 فروردين 92 |
[ طراحی : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin ] |